Elevii claselor a II-a „C” (învățătoare Veste Natalia, grad didactic întâi), a II-a „E” (învățătoare Scripnic Iulia, grad didactic superior, director adjunct pentru instruire, treapta primară) și a III-a „C” (învățătoare Bîlici Tatiana, grad didactic întâi) ale Liceului de Creativitate și Inventică „Prometeu-Protalent” au avut parte de o experiență inedită, educativă și deosebit de utilă. Ei au fost beneficiarii unui inovativ Proiect de Parteneriat Educațional „Prieteni la distanță” prin activități integrate STREAM, elaborat de Asociația Generală a Învățătorilor din România, filiala Republica Moldova (AGIRoMd). Proiectul are scopul să dezvolte competența socială a elevilor prin consolidarea relațiilor de prietenie între semeni, în contextul activităților integrate de tip STREAM. (STREAM reprezintă abrevierea din limba engleză – Science, Technology, Reading, Engineering, Art&Math, iar în limba română acronimul se traduce – Știință, Tehnologie, Inginerie, Lectură/Scriere, Artă și Matematică. Acestea sunt domeniile de care a trebuit să se țină cont în activitățile integrate la implementarea proiectului.)
În cadrul primului proiect tematic „Călătorie de vis”, fiecare clasă și-a ales destinațiile preferate – respectiv Grecia, România, Franța. Elevii au localizat pe internet locurile, orașele pe care ar fi dorit să le viziteze și au decis cum ar fi mai bine să călătorească, informându-se totodată despre istoria țării alese, despre vestigiile culturale, despre personalități marcante, despre tradiții și obiceiuri, după care au confecționat machete ale celor mai reprezentative și simbolice edificii, inclusiv au calculat costurile unor astfel de călătorii.
Al doilea proiect tematic „Matematica „la cuptor” a pus accent pe promovarea modului sănătos de viață și cum putem contribui la prepararea alimentației sănătoase. În cadrul lui, elevii s-au informat ce este un Candy Bar, au realizat o schiță a unui astfel de bar, au luat cunoștință de istoria biscuiților, au elaborat meniuri sănătoase, au ales rețete, au calculat bugetele pentru fiecare, au făcut albume foto digitatle, au confecționat și ornamentat ambalaje pentru produsele pe care le-au preparat. De menționat, că la implementarea acestui proiect s-au implicat foarte activ părinții elevilor din toate clasele. Ei au preparat împreună de copiii lor cei mai delicioși biscuiți, ținând cont de ingredientele sănătoase, fapt pentru care le mulțumim.
Pentru asigurarea principiului eterogen, la implementarea fiecărui proiect tematic au fost atrași elevi din clasele gimnaziale, care au contribuit plenar la realizarea scopului și obiectivelor propuse.
Toate activitățile au fost realizate conform cerințelor domeniilor STREAM.
De remarcat, că la implementarea proiectului au fost folosite pe larg tehnologiile informaționale. Prin intermediul lor s-a comunicat online, s-a făcut schimb de experiență cu cele 25 de instituții de învățământ din republică, partenere ale Proiectului.
Tema „Activitățile STREAM – inovația sistemului educațional” a fost pusă în discuție și în cadrul lucrărilor Școlii Internaționale de Primăvară a Cadrelor Didactice, care a avut loc în perioada 4-10 martie 2023. Doamnele învățătoare Veste Natalia și Bîlici Tatiana, realizatoarele proiectului, au prezentat comunicări deosebit de valoroase în care au prezentat rezultatele și impactul activităților prevăzute în proiect asupra elevilor. Domniile lor au povestit despre cunoștințele acumulate, despre deprinderile însușite și despre starea de spirit a discipolilor, care nu putea fi altfel decât foarte benefică. Copiii au devenit mai generoși, mai apropiați și mai toleranți unii față de alții.
Bravo, dragi elevi! Ne bucură curiozitatea, receptivitatea și creativitatea de care dați dovadă. Suntem alături de voi și Vă dorim succese în continuare!
Adresăm sincere mulțumiri și aprecieri doamnelor învățătoare Scripnic Iulia, Veste Natalia și Bîlici Tatiana pentru efort și implicare în aceste solicitante, dar extrem de utile activități extrașcolare, prin intermediul cărora cultivați copiilor abilități ce-i vor ajuta să facă față provocărilor vieții mereu în schimbare.
De notat, că până la sfârșitul lunii martie urmează implementarea altor două activități tematice din cadrul proiectului „Prieteni la distanță”. „Cu gândul la poveste” este al treilea proiect tematic, care are drept scop să-i ajute pe elevi să-și exprime sentimentele pozitive sau negative, care apar atunci când citesc povești. Ei vor selecta povești, le vor citi împreună, se vor informa despre autorii lor, vor realiza filmulețe în care-și vor exprima emoțiile, vor alcătui povești, vor elabora scenariul unei emisiuni „Povestea de seară” și vor crea un studio, vor modela din plastilină personajele din poveste, pe care le vor expune în cadrul unei expoziții. Copiii vor dramatiza fragmente din poveștile selectate pentru emisiunea „Povestea de seară” și vor calcula bugetul necesar pentru dramatizarea unui fragment, dar și a unei eventuale emisiuni „Povestea de seară”.
Sarcinile pentru al patrulea proiect tematic „Echipa Eco salvează Planeta!” prevăd educația ecologică a copiilor, conștientizarea problemelor de mediu și implicarea la rezolvarea lor, începând cu locul ce se numește acasă. În acest mod, elevii vor identifica zonele poluate și factorii ce o poluează, vor învăța să găsească soluții, să construiască căsuțe pentru păsări, să confecționeze costume ECO, să organizeze flashmob-uri cu subiectul „Salvați planeta!”, să organizeze o expoziție de desene pe teme ecologice, să alcătuiască bugetul pentru plantarea unui copac și a altor activități dedicate protecției mediului.

