De trei sesiuni la rând, desfășurate în trei zile consecutiv, 12-14 februarie 2025, au avut nevoie elevii Liceului de Creativitate și Inventică „Prometeu-Protalent” ca să-și prezinte proiectele în cadrul Conferinței științifice școlare „Știința – magie a cunoașterii”, ediția a III-a, care a avut loc în Sala de ședințe a instituției. Elaborate cu deosebită inteligență, perspicacitate și viziuni inovative, proiectele s-au bucurat de aprecierea audienței, dezvăluind atât talentele și pasiunile elevilor-autori pentru minunata lume a științelor exacte, cât și dedicarea profesorilor coordonatori, care i-au inspirat și motivat pentru această lăudabilă activitate.
Astfel, sub îndrumarea domnului Sergiu Șargarovschi, profesor de fizică, s-au manifestat elevii care au abordat următoarele teme: „Indicator de nivel al apei” – Matei Mardari, clasa a XI-a „B”, „Utilizarea plăcii Arduino pentru sisteme de măsurare a distanței” – Valeria Goncearov, clasa a IX-a „B”, „Generator electric. Powerbank” – Adrian Crețu, clasa a IX-a „B”, „Excavatorul hidraulic” – Rareș Miron, clasa a VIII-a „C”, „Instrumente de măsură” – Matei Garaba și colegii din clasa a V-a „C”, „Tipuri de amestecuri. Purificarea lor” – Marinela Șargarovschi, clasa a V-a „A”;
„IMC – metodă de evaluare a dezvoltării fizice a copiilor și adolescenților” – a fost tema Anei Culinschi din clasa a XI-a „B”, realizată cu sprijinul doamnei Tatiana Statii, profesoară de biologie;
„Apa și importanța ei” – în percepția Dariei Gonța și Alexandrei Mereacre din clasa a X-a „B”, inclusiv tema „Fenolul” – prezentată de Patricia Merlici din clasa a XII-a „B”, au fost coordonate de doamna Victoria Heghea, profesoară de chimie;
proiectele „Impactul Inteligenței Artificiale în diverse domenii ale vieții noastre” (realizare Daria Gonța și Alexandra Mereacre din clasa a X-a „B”), „Imprimanta 3: revoluția în domeniul medical” (realizare Maria Gherlac și Bianca Onică din clasa a X-a „B”), „Confidențialitate și securitate în era digitală” (realizare Nicolae Chișcă și Mihai Cociorvă din clasa a X-a „A”), s-au bucurat de sprijinul doamnei Liliana Blăniță, profesoară de informatică;
„Examenele cu certificări CERTIPORT” – a fost tema prezentată publicului de Mădălina-Laura Statii și Nicole Belocosov din clasa a XII-a „B”, având-o în calitate de consultant pe doamna Ecaterina Adam, profesoară de informatică;
„Aditivi alimentari în percepția adolescentului” – proiect elaborat de Maria-Carolina Roșioru din clasa a VII-a „B” și „Respiră cool. Nu fuma!”– tema abordată de Adelina Rusu, Anastasia Șaptefraț și Jasmin Buga din clasa a VII-a „D”, au beneficiat de expertiza doamnei Elena Grecu, profesoară de biologie;
proiectele „Câte ceva din istoria logaritmilor: Jonh Napier” (Maxim Garaba, clasa a X-a „B”), „Matematica de la alfa la omega: etape ale dezvoltării matematicii ca știință” (Maria Gherlac, clasa a X-a „B”), „Evoluția conceptului de funcție” (Nicolae Chișcă, clasa a X-a „B”), „Rădăcina pătrată și… Leonardo” (Antonia Cotelea, clasa a X-a „B”), „Despre combinatorică” (Bogdan Rusica, clasa a X-a „B”), „Minunat și misterios: numărul Pi” (Constantin Suruceanu, clasa a X-a „B”), „Teoria numerelor: contribuții ale unor matematicieni” (Gabriel Rusu, clasa a X-a „B”), care au impresionat audiența, au fost coordonate de doamna Tamara Curtescu, profesoară de matematică;
„Domeniile de utilizare a integralelor definite”, „Domeniile de utilizare a funcției de gradul doi”, „Sofisme matematice: iluzii logice și demonstrații greșite”, „Teoria lui Monty Hall: o provocare a intuiției”, a fost tematica comunicărilor prezentate respectiv de Evelina Țîgulea, clasa a XII-a „B”, Mellisa Iacub, clasa a IX-a „A” și Raluca Cazacu, clasa a IX-a „B”, Alexandra Barbăscumpă și Emiliana Procopciuc, clasa a IX-a „B”, Valeria Goncearov și Maria Bulat, clasa a IX-a „B”, toate fiind elaborate cu sfatul și sprijinul calificat al doamnei Violeta Popovici-Bujor, profesoară de matematică;
„Geometria în nume și descoperiri”, explicată de Gheorghe Glavațchii, clasa a X-a „A” și Călin Mihai Suruceanu, clasa a IX-a „B”, „Frumusețea matematicii”, demonstrată de Cristina Popa, clasa a IX-a „A” și Laura Iachimov, clasa a IX-a „C”, au fost preocupările discipolilor doamnelor profesoare de matematică, Violeta Popovici-Bujor și Maria Iarmenco, care le-au acordat susținere și ajutor;
„Pe urmele descoperirilor în matematică”, a fost temă studiată de Domnica Chișcă și Ilinca Munteanu din clasa a IX-a „C”, sub atenta îndrumare a doamnei Maria Iarmenco, profesoară de matematică;
„Floarea vieții, valențe simbolice”, a fost un proiect prezentat de Daria Munteanu și Amelia Maximov din clasa a VIII-a „C”, la realizarea căruia a contribuit doamna Olga Druță, profesoară de matematică.
Enumerarea temelor abordate de către elevi, vine să comunice diversitatea preocupărilor lor în cadrul științelor exacte, dovedindu-le concomitent abilitățile și cunoștințele demne de admirat.
Precizăm că scopul Conferinței științifice școlare „Știința – magie a cunoașterii”, ediția a III-a, a fost creșterea calității procesului de învățare a științelor reale, iar primul dintre obiectivele ei – încurajarea a cel puțin 30 de elevi ca să-și dezvolte capacitățile și competențele în domeniul științelor reale, a fost atins cu brio, la lucrările Conferinței participând 40 de elevi, unii dintre ei fiind implicați în câte două proiecte.
Lucrările Conferinței au realizat cu succes și celelalte obiective ale ei: îmbunătățirea competențelor profesionale a 10 profesori din domeniul științelor reale; diversificarea formelor de realizare a activităților cu caracter competitiv la matematică, fizică, chimie, biologie și informatică; stimularea creativității elevilor pasionați de știință, tehnologie și inginerie; promovarea rezultatelor muncii de investigare, creative a elevilor; favorizarea schimbului de experiență a cadrelor didactice; formarea unui cadru benefic comunicării între elevi și profesori.
Menționăm că frumoasa și mult benefica activitate a fost inițiată de distinsa profesoară de matematică, doamna Violeta Popovici-Bujor, director adjunct matematică și științe, parteneriate educaționale.
Felicitări, dragi elevi! Ați reușit să creați prin excelenta voastră evoluare o atmosferă de adevărată activitate academică, caracteristică marilor aule universitate. Suntem mândri de prestația voastră!
Felicitări, stimate cadre didactice! Conferința a fost o mare reușită profesională, fapt pentru care Vă admirăm, Vă prețuim și Vă mulțumim.
